05 June 2014

Syor ayah saya di fesbuk demi meningkatkan mutu zakat P.Pinang

Di bawah ini adalah respons ayah saya, Yaacob bin Salleh yang saya copy & paste dari facebook untuk perkongsian di sini.

"Saya terpanggil untuk renungan semua. Sejak akhir2 ini kita dihebohkan dengan dna babi dalam cadbury, dah lama kits diberitahu tentang bihun diproses dekat kandang babi tetapi kita masih beli dan makan juga.
Dimanakah yang tak kenanya? Saya tidak nak salahkan sesiapa, adakah kita cuma berpeluk tubuh dengan buat bising sudah cukup.
Pada saya kita ada kekuatan tetapi tidak pula dimanfaatkan. 
1. Pusat zakat kutip berjuta dan bertambah saban tahun dirasakan tidak memadai hanya beri kepada asnaf fakir miskin saja tetapi perlu bertindak kepada skop yang lebih luas.
2. Bagaimana jika zpp sasarkan satu tahun satu produk makanan halal iaitu contohnya bihun. Cari pengusaha kecilan bihun bagi bantuan, kilang awasi mereka insya-Allah kita orang islam dapat makan bihun jalal tanpa was-was.
3. Buat senarai keperluan makanan mengikut keutamaan teruskan setiap tahun moga2 akhirnya nanti kita dapat makanan halal seterusnya ia akan menjadikan daging darah yang tidak tercemar dan kita berasa sayang agama kekal taqwa kepada Allah.
4. Persoalan timbul tentang pemasaran nanti. Pada peringkat kita boleh guna masjid supaya tubuh koperasi buka kedai runcit jual keperluan harian untuk semua orang islam seluruh p.pinang."

AYAH, Yaacob Salleh.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus