16 July 2014

Semua automatik ada lesen jika 'memandu' jadi subjek di sekolah menengah

TUJUAN sekolah memandu adalah murni, iaitu memastikan pengguna jalan raya selamat, berhemat serta mengikut undang-undang jalan raya.

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kalau ditanya mengenai isu kenaikan yuran mengambil lesen memandu, mungkin akan memanipulasi hujah rasional di atas.

Di sebalik semua ini, yang paling untung adalah kroni yang menguruskan sekolah memandu.

Lesen membuka sekolah memandu ini kerja Pusat.

Takkan pusat nak lantik orang kuat DAP Pulau Pinang umpamanya sebagai kroni Sekolah Memandu, dalam konteks negeri ini.

Sebab itu dalam kampung saya Kebun Sireh pun, orang kuat Umno dapat lesen Sekolah Memandu.

Dia baik, saya tak pertikai peribadinya yang baik, tapi, saya pertikai tadbir urus Putrajaya dalam isu ini.

Inilah rahsia umum yang semua orang perlu tahu.

Sebab itu, saya memang tak setuju dengan kenaikan ini. Tetapi, ada komentar sebaliknya berhubung isu ini di Facebook.

Kenaikan ini dikatakan baik, kerana akan menggamit amarah rakyat, khususnya pengundi muda pada PRU14 nanti kerana rata-rata mereka tentu akan menanggung semua ini.

Terlanjur mengulas mengenai isu ini, saya ada satu syor.

Apa kata Sekolah Memandu ini dijadikan subjek elektif peringkat sekolah menengah, mungkin dalam semacam subjek kemahiran hidup.

Saya berasa kosnya jauh lebih murah, serta semua pelajar secara aotomatik mungkin sudah mempunyai lesen memandu jika diperkenalkan seawal Tingkatan 4 umpamanya.

Kalau Putrajaya tidak mahu mempertimbang pelaksanaan syor ini sekarang pun tak apa, esok lusa diharap pengundi muda menyumbang pada proses menumbangkan Umno BN masa PRU14 nanti.

Setuju?

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus