20 March 2015

Fokus IKRAM 'Islah' demokrasi – Ir. Jamaluddin Abdullah

JAMALUDDIN Abdullah (kanan) semasa diinterbiu oleh Zainulfaqar di pejabatnya baru-baru ini.


SABITAN bersalah ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 10 Februari lepas di Mahkamah Tinggi Persekutuan turut mendapat reaksi langsung daripada Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM).

Sambil melahirkan rasa simpati kepada keluarga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkenaan, Presiden IKRAM, Ustaz Dr. Mohd. Parid Sheikh Ahmad dalam kenyataannya pada 12 Februari lepas menasihatkan rakyat supaya bersabar dalam menegakkan kebenaran dalam proses demokrasi tanah air ini.

“IKRAM berharap rakyat terus bersabar dan meneruskan perjuangan menegakkan keadilan dan kebenaran.

“IKRAM ingin memperingatkan bahawa segala kebenaran akan digambarkan oleh Allah Subhanahu wa Taala di Mahkamah Agung-Nya di mana tiada apa yang boleh disembunyikan,” jelas Dr. Mohd. Parid.

Kenyataan tersebut menggamit perhatian banyak pihak, sehingga ada yang bertanya, apakah IKRAM ini adalah sebuah pertubuhan politik?

Ikuti wawancara fotojurnalis, Zainulfaqar Yaacob (FAQAR) dengan Yang di-Pertua IKRAM Pulau Pinang, Ir. Jamaluddin Abdullah, 50, (JAMALUDDIN) di pejabatnya di sini baru-baru ini.

FAQAR: Adakah IKRAM ini sebuah pertubuhan politik?

JAMALUDDIN: IKRAM bukan pertubuhan politik, tapi sebuah NGO dakwah, tarbiyyah dan kebajikan.

IKRAM ini adalah pertubuhan yang prihatin dengan kehidupan bermasyarakat, sejajar dengan cara hidup Islam, berlandaskan kepada Al-Quran, as-Sunnah, Ijmak dan Qias.

IKRAM ini ditubuhkan pada 22 Oktober 2009, dengan keahlian kira-kira 5,500 di peringkat nasional, yang mereka ini daripada pelbagai pertubuhan, antaranya, Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM), Musleh, Aqsa Syarif, Medical Interest Group (MIG), Majlis Syura Muslimun (MSM) UK dan Ireland (kini dikenali IKRAM UKE) dan Persatuan Islam Lepasan Institusi Pengajian Tinggi Australasia (AUSIS).

Di Pulau Pinang, kita ada 652 ahli IKRAM sekarang.

Dato' Mohd. Rashid Hasnon (Timbalan Ketua Menteri I), Mohd. Tuah Ismail (Pegawai Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri Pulau Betong), Mohd Bakhtiar Wan Chik (Ahli Majlis bagi Majlis Perbandaran Pulau Pinang, MPPP) merupakan antara ikon pertubuhan-pertubuhan yang saya sebutkan tadi, kini, mereka aktif dalam organisasi parti politik dan Kerajaan Negeri di Pulau Pinang.

Seorang lagi, Syed Ibrahim Syed Noh di Selangor, iaitu bekas Bekas Badan Bebas Pemantau Pilihan Raya Malaysia (MAFREL) pun kini menyertai sebuah parti politik di Selangor.

IKRAM dianggap sebagai pertubuhan politik mungkin kerana ada begitu ramai bekas ikon pertubuhan-pertubuhan tersebut kini aktif dalam wadah politik.

Bagaimanapun, IKRAM sehingga kini secara langsung menyertai MAFREL.

Ini, berdasarkan (resolusi) kita, iaitu “berjuang melalui proses demokrasi dengan pendekatan aman serta menolak sebarang bentuk keganasan”, yang diluluskan dalam Dewan Perwakilan Nasional (DPN) pada bulan Disember tahun lepas.

FAQAR: Adakah reaksi kepada isu Anwar Ibrahim ini berpijak pada resolusi DPN ini?

JAMALUDDIN: Sebelum Anwar ke penjara lagi pun, IKRAM telah menyertai MAFREL kerana komitmen kita dalam memulihkan sistem demokrasi ini.

Ini amalan Islam sebagaimana dalam firman Allah S.W.T. yang bermaksud: “...Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan mesjid-mesjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah...” [Surah Al-Hajj: 40]

Inilah, maksud “semak dan imbang”, inilah Islah (pemuliharaan) demokrasi.

IKRAM mahu terus berperanan sebagai NGO yang bebas (serta menjadi) agen semak dan imbang kepada semua pihak, tanpa mengira ideologi politik.

Sebagai contoh, IKRAM baru-baru ini memberi nasihat secara langsung kepada seorang pemimpin Kerajaan Negeri untuk memberi nasihat berhubung pandangan salah non Muslim dalam isu kewajipan wanita Islam memakai tudung.

Yang paling penting bagi IKRAM adalah Malaysia terus aman, menjunjung syiar Islam serta memulihkan sistem demokrasi yang lebih sihat dan adil, sebagaimana dijamin dalam Perlembagaan Malaysia, walaupun kita rakyat majmuk.

FAQAR: Selain usaha memulihara sistem demokrasi, apa lagi aktiviti IKRAM?

JAMALUDDIN: Dari segi dakwah, IKRAM melalui Hidayah Centre giat melaksanakan dakwah kepada non-Muslim di Pulau Pinang ini.

Selain itu, kita ada juga buat Street Dakwah dengan kerjasama beberapa NGO lain, serta Pejabat Exco Hal Ehwal Agama Islam (Dato' Abdul Malik Abul Kassim).

Kita juga ada mengadakan beberapa majlis penerangan mengenai keindahan Islam.

Majlis penerangan (NGO) ABIM (Angkatan Beliau Islam Malaysia) mengenai status qazaf dalam isu Datuk Seri Anwar Ibrahim pun, kita (IKRAM) sertai baru-baru ini di Pulau Pinang.

Usrah, muqayyam (perkhemahan), ijtimak (perhimpunan ahli), majlis ilmu, qiyammullail (membangunkan malam dengan ibadah), daurah (program latihan) antara tarbiyyah IKRAM untuk membentu jatidiri ahli.

Kebajikan, macam misi bantuan banjir ke Kalantan, kita buat baru-baru ini. Selain itu, kita anjur Bingkisan Ramadan untuk fakir miskin, program membela OKU (orang kurang upaya) dan banyak lagi.

Kita juga ada program pendidikan, iaitu Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah Al-Itqan di Teluk Kumbar.

Satu lagi, Sekolah Tahfiz Arab Al-Islah di Tasek Gelugor.

Nak sertai IKRAM Mudah, hanya isi borang pertubuhan sahaja atau datang ke pejabat pertubuhan di NO.21, Tingkat 2, Lorong Kelasah 1, Taman Kelasah dekat Seberang Jaya.

FAQAR: Sebagai akhir, apa harapan IKRAM khususnya di Pulau Pinang?

JAMALUDIN: Sebagai NGO dakwah, kita berharap suatu peruntukan daripada bukan sumber zakat boleh disalurkan kepada IKRAM untuk membantu pembangunan pendidikan dan dakwah kami, sebagaiaman yang selalu dibincangkan dengan wakil Kerajaan Negeri.

Sesungguhnya, IKRAM senantiasa berusaha untuk mendaulatkan Islam di Malaysia pada tahun 2020, iaitu Islam sebagai rahmatulil'alamin (Rahmat Ke Seluruh Alam).

Sebab itu, IKRAM begitu komited dalam memulihkan sistem demokrasi tanah air supaya lebih sihat dan adil.

Kita sangat memahami realiti Pulau Pinang yang majmuk, dan akan terus berusaha untuk mendidik masyarakat mengenai keindahan nilai Islam yang sebenar melalui pendekatan dakwah, tarbiyyah dan kebajikan.

________________
* Ir. Jamaludin Abdullah, 50, merupakan Jurutera Perunding Profesional merangkap Pengarah Urusan Ilham Jurutera Sdn. Bhd.. Beliau sudah berkeluarga dan mempunyai tujuh cahaya mata. "Amal Islami, buat baik dengan semua orang" merupakan prinsip hidup personaliti dakwah berkenaan.


Punca PAS, DAP bertengkar...

(Dari kiri) Peguam Ahmad Jailani Abdul Ghani, Zolkifly Md Lazim dan saya.

TEORIKAL PAS, PRAKTIKAL DAP PUNCANYA

"Mengerjakan Haji itu wajib, kenapa ayah tak pergi lagi," tanya anak.

"Macam mana aku nak pergi, tak dapat lagi surat daripada Tabung Haji," respons ayah.

Anak bercakap dalam kerangka teorikal (at-tasyri').

Ayah bercakap dalam kerangka praktikal (taqnin at-tasyri' atau tanfiz).

Cara berfikir dalam kerangka yang berbeza, lazimnya akan melahirkan cara bertindak yang beza.

Ayah berfikir dalam kerangka praktikal, sebab itu beliau tak pergi lagi Haji, sungguhpun apa yang anak sebut itu benar - mengerjakan haji adalah rukun Islam kelima.


Teorikal vs Praktikal
Dalam Pakatan Rakyat, tidak ada sesiapa ayah dan anak.

PAS, DAP dan satu parti lagi, iaitu PKR adalah bersama dalam Pakatan Rakyat.

Tak perlulah saya ulas, kerana DAP di Pulau Pinang sudah sampai peringkat mendesak Pakatan Rakyat memutuskan kerjasama politik dengan PAS.

Begitu juga di Kelantan pula, DAP didesak menghormati langkah PAS membentangkan Hudud di DUN sebagai proses demokrasi.

Alasan PAS, antaranya, Hudud sudah lama diperjuangkan oleh parti Islam berkenaan.

Manakala, DAP berpendapat, antaranya, Hudud akan meninggalkan implikasi pada perlembagaan.

Kalau dilihat betul-betul, PAS bercakap dalam kerangka teorikal, sudah tentu berbeza dengan DAP yang bercakap dalam kerangka praktikal.

Macam perbezaan tingkah laku anak dan ayah, disebabkan cara berfikir anak-beranak itu dalam kerangka yang tak sama.

Justeru, PAS dan DAP perlu menyusun cara berfikir dengan menentukan cakap masing-masing dalam kerangka kerangka teorikal dan praktikal terlebih dahulu, untuk berbincang.

Barulah boleh menyusun perbezaan impian parti masing-masing dalam mengukuhkan sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat ke arah menumbangkan Umno BN di PRU14.

Cara berfikir berbeza lazimnya melahirkan tindak-tanduk yang berbeza juga, jika tidak diurus betul.

Sekian.

ZAINULFAQAR YAACOB
Timbalan Pengerusi II
PasMa Pulau Pinang

+60194241583
faqar.blogspot.com


Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus