15 July 2015

Khalid Samad sah sertai Rumah Terbuka Aidilfitri PasMa P.Pinang 24 Julai

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

KEPALA BATAS - Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, antara ikon  #HarapanBaru yang mengesahkan kehadiran ke Rumah Terbuka Aidilfitri  PasMa Pulau Pinang pada Jumaat 24 Julai 2015 jam 8.00 malam.

Ikon utama Gerakan Harapan Baru (GHB) Tuan Haji Mohamad Sabu dan Penyelaras GHB  Pulau Pinang, Dato' Dr. Mujahid Yusof Rawa  serta Presiden PasMa Dato' Ir. Mujahid Yusof Rawa turut dijemput sebagai tetamu utama majlis  keraian  tersebut.

"Setakat ini, YB Khalid telahpun sah hadir, penganjur dalam proses mendapatkan pengesahan kehadiran para tetamu Gerakan Harapan Baru (GRB) yang lain," kata Pengerusi PasMa Pulau Pinang Tuan Haji Zolkifly Md Lazim di Kiosk Bertam, petang tadi.

Difahamkan, PasMa dijadualkan bermesyuarat  mengenai penganjuran majlis Rumah Terbuka Aidilfitri malam ini, sejurus selepas qiadi PasMa.

"Tempat dan persiapan lain akan diselaras malam ini," katanya.


Peniaga Uptown Perda sumbang 'duit raya baju raya' kepada murid terpilih lepasan PASTI

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

SEBERANG JAYA - Sejumlah murid terpilih lepasan Pusat Asuhan Tunas  Islam  (PASTI) di bawah Pemuda PAS Kawasan Batu Kawan hari ini diberi sumbangan "duit raya baju raya" oleh komuniti penjaga Uptown Perda Seberang Jaya.

Pemimpinnya, Nasoruddin Shah Mat berkata, majlis sumbangan yang turut dianjurkan di beberapa kawasan lain sekitar Parlimen Batu Kawan, Permatang Pauh dan Bukit Mertajam sepanjang bulan Ramadan ini adalah program ala-ala  tanggungjawab sosial korporat (CSR) kaum peniaga kecil berlesen Uptown Perda.

"Kalau kira  kuasa  membeli sepanjang bulan  Ramadan  ini, tidak sekuat tahun lepas.

"Tapi, orang  berniaga bagusnya duit ringgit tak putus di tangan walaupun tak banyak duit untuk buat majlis seperti ini.

"Kami, penjaja kecil pun percaya buat kebaikan akan di ganjaran keberkatan rezeki daripada Tuhan," jelas Nasoruddin Shah Mat di Warung Pak Ya dekat Kebun Sireh.

Penaung Komuniti Penjaja  Uptown Perda merangkap Pengerusi PasMa Pulau Pinang, Tuan Haji Zolkifly Md Lazim turut berucap pada majlis tersebut.

Hadir sama, Pengerusi PAS Cawangan Kebun Sireh,  Tuan Haji Baharin  Abdul Wahab  dan Pengerusi JKKK Kebun Sireh,  Tuan Zakaria Abdullah (Pak Ya).

Sebelum itu, Zolkifly mencadangkan pemikiran keusahawanan sebagaimana  modul  Abdul  Rahman bin Auf (ARAF) yang dilaksanakan dalam sistem pendidikan rangkaian Tadika ABS turut ditetapkan dalam  silibus  PASTI setempat.

"Berniaga macam yang dilakukan oleh penjaja kecil di bawah Nasoruddin inipun sebenarnya sama macam Islam galak.

"Sebab itu, Nabi Muhammad SAW sebelum diangkat jadi Rasulullah, sejak kecil lagi ditarbiah secara tidak langsung daripada Allah, dengan pergi berniaga dengan bapa saudaranya sampai ke Syam," jelas Zolkifly yang juga bekas Pengerusi Lajnah Ekonomi PAS Pulau Pinang.

Dalam  perkembangan sama, beliau mengkritik kegagalan  Pemuda PAS negeri mendaftarkan guru-guru PASTI sebagai 'guru agama kariah' di bawah JAIPP sejak 6 tahun lalu mengakibatkan mereka berkenan sekali lagi tidak mendapat bonus raya daripada Kerajaan Negeri baru-baru ini.


Hukum musafir buka puasa Ramadan lalu jimak isterinya, tanya Saudara Baru MyIKUT

ZAINULFAQAR Yaacob dan isteri, Siti Hajjar Hassan.


SYARAK membenarkan buka puasa di bulan Ramadan atas sebab musafir atau sakit sahaja.

Firman Allah SWT bermaksud:

"dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain." [Surah Al-Baqarah: 185]

Gambarannya, buka puasa atas sebab musafir adalah syar'ie.

Berbuka puasa selain daripada sebab musafir atau sakit adalah berdosa, sebagaimana Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Sesiapa berbuka puasa sehari di bulan Ramadhan tanpa ada rukhsah (kelonggaran) yang diizinkan Allah untuknya, puasa sepanjang masa sekalipun tidak akan berupaya membayarnya sekalipun ia melakukannya.” [Riwayat Imam Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibnu Majah]

Gambarannya, membatalkan puasa untuk melakukan jimak atau bersetubuh dengan isteri di luar maksud "musafir atau sakit" yang dibenarkan berbuka puasa secara syar'ie.

IKHTILAF ULAMAK:
Bagaimanapun wujud ikhtilaf ulamak mengenai kewajipan muslim (suami) itu, sama ada wajib kafarah puasa atau sebaliknya, disebabkan suami itu berjimak dalam keadaan tak berpuasa di bukan Ramadan.

1. Wajib kaffarah walaupun tak berpuasa
Ini pendapat jumhur ulamak, yang dipegang oleh Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan Imam Ahmad dll.

Menurut mereka, kaffarah tetap dikenakan kerana kewajipan berpuasa di bulan Ramadan masih ditaklif ke atas suami itu.

Muslim mukallaf yang berbuka puasa walaupun tanpa sebab syar'ie, kewajipan berpuasa itu tetap tidak gugur ke atas dirinya.

Maka, larangan bersetubuh dengan iaitu pada siang hari dalam bulan Ramadan pun tetap tidak gugur ke atas diri suami yang berbuka puasa atas sebab tak syar'ie itu.

Apabila berjimak itu dilakukan ketika kewajipan berpuasa, maka diwajibkan lah juga kaffarah atas sebab persetubuhan itu.

2. Tiada kaffarah atas sebab tak berpuasa di bulan Ramadan

Mazhab Syafie pula berpendapat tidak dikenakan kaffarah atas sebab berjimak itu kerana ia tidak berpuasa.

Pendapat sedemikian kerana Asy-Syafi'iyyah tidak melihat pada asal kewajipan berpuasa, tetapi melihat pada wujud kondisi berpuasa atau tidak semasa persetubuhan itu dilakukan.

Menurut mazhab Syafie; persetubuhan yang mewajibkan kaffarah ialah persetubuhan yang dilakukan ketika masih berpuasa (yakni puasa masih ada dan kemudian dibatalkan dengan persetubuhan).

Adapun persetubuhan yang berlaku setelah puasa batal, maka tidak wajib kaffarah.

Jika berdasarkan mazhab Syafie, persetubuhan saudara baru (mualaf) bersama isterinya itu boleh dikira tidak mewajibkannya kaffarah.

Ini kerana, Saudara Baru Persatuan Infaq Kebajikan Ummah Takaful Mewakili 10,000 Suara Reverts Pulau Pinang (MyIKUT) berkenaan jelas tidak berpuasa atas sebab musafirnya, maka persetubuhan itu adalah 'rahmat' ke atasnya yang dianugerahkan rukhsah (kelonggaran) ini.

"...(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran..." [Surah Al-Baqarah: 185]

Adapun bagi mereka yang berbuka puasa tanpa sebab syarak, seperti berbuka puasa untuk berjimak serta mengelak kaffarah, perbuatan dan niat itu lebih mendekati maksud "al-Hiyal" atau helah.

Kaedah fiqh menyebut:
Al-'Umuru bi maqasidiha (Urusan sesuatu itu bergantung pada tujuan akhirnya)

Sesungguhnya, salah satu Maqasid Asy-Syariah atau tujuan akhir di sebalik syariat berpuasa ini adalah menundukkan hawa nafsu syahawat, sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Orang yang berpuasa itu meninggalkan syahwat, makan dan minumnya.” [hadith riwayat Bukhari, no. 7492]

Maka, sudah tentu syahawat itu sendiri mesti dikawal, sebagaimana seperjelas dengan lebih terperinci dalam sabda Rasulullah SAW:

"Nabi SAW mencium dan bermesra (dengan isterinya) dalam keadaan ia berpuasa, tetapi baginda adalah seorang yang menguasai diri dan nafsunya." [Riwayat Abu Daud,  2/311, sahih]

Satu lagi dalil:

"Kami bersama Nabi tiba-tiba didatangi oleh seorang pemuda dan bertanya: Aku berpuasa dan aku mencium isteriku, jawab Nabi : Jangan!; tiba-tiba datang seorang tua dan bertanya soalan yang sama: Jawab Nabi: Ya (tiada masalah); kami kami saling berpandangan antara satu sama lain, maka nabi berkata: Aku tahu mengapa kamu saling berpandangan antara satu sama lain, sesungguhnya orang tua mampu mengawal dirinya (nafsu)."

* Hadith riwayat Ahmad dan At-Tabrani, sanad terdapat parawi Ibn Lahi'ah yang diperkatakan tentangnya, menyebabkan hadis dianggap dhoif. (penulis: hadith dhoif tidak boleh dijadikan dalil hujahan)

Al-Qaradawi pula menambah, "berapa ramai orang tua zaman sekarang yang turut tidak mampu mengawal nafsunya" (Fiqh As-Siyam, hlm. 106 )

Saya cenderung berpegang dengan pendapat Al-Qardhawi ini.

Pun begitu, realiti yang ada di antaranya mengenai mukalaf melakukan ibadah berpuasa ini masih gagal menundukkan nafsu seks, maka, mereka (khusus bergelar suami) bertanya, bolehlah kami memilih untuk onani atau melancap untuk mengelak jimak di siang hari pada bulan Ramadan, serta risiko kafarrah kelak?

Jumhur ulamak mendapat bahawa onani membatalkan puasa, serta wajib untuk menggantiknya (tanpa perlu kaffarah).

Pun begitu, Sheikh Al-Bani pernah berfatwa, "Tidak ada dalil yang menunjukkan batalnya perkara tersebut, menyamakannya (istimna’/onani) dengan bersetubuh tidak tepat."

Oleh yang demikian, Asy-Shan’ani berkata: “Pendapat yang terkuat adalah tidak ada qadha’ (ganti) dan kaffarah kecuali bagi (mereka) yang melakukan persetubuhan, menyamakan sebab lain dengan persetubuhan jauh sekali (daripada kebenaran).”

Mereka yang cenderung berpegang pada pendapat ini menjelaskan, kaedah fiqh dalam ibadah di antaranya menyebut, "Al-aslu fi al-Ibadah At-Tahrim", yang bermaksud "asal sesuatu Salam ibadah itu adalah haram (melainkan ada dalil atas ibadah yang hendak dilakukan)."

Atas sebab itu, tidak boleh diqias onani itu sama seperti jimak, kerana qias dalam ibadah itu sendiripun adalah tidak boleh.

Sungguhnya "Solat Hormat Waktu" yang wujud dalam alam Melayu sendiri ditolak kerana tidak pernah ada dalih yang soreh lagi soheh mengenainya.

Begitu jualah perihal "Qadha Solat" yang diqiaskan pada qadha' (ganti) dalam ibadah puasa.

Sekali lagi, diperjelaskan bahawa tiada qias dalam hal ibadah.

Tiadalah diqiaskan perbuatan onani ini dengan jimak, kerana kedua-duanya sangat jauh perbezaannya.

Lagipun, onani itu sebenarnya melemahkan syahawat selepas keluar air mazi dan mani, bukanlah meninggikan, sekaligus mampu menundukkan syahwat  si suami atau mukallaf daripada melakukan sesuatu yang dilarang dalam agamanya (antaranya berjimak dengan isteri pada siang hari dalam bulan Ramadan).

Apabila tiada status jelas mengenai satu-satu perbuatan mukalaf yang ada berkaitan dengan ibadah kita, tentulah ada rukhsah walaupun sedikit ke atas hamba-Nya.

Sesungguhnya Allah SWT jualah Maha Mengetahui dan Maha Pengampun atas para hamba-Nya yang lemah dalam menunaikan kewajipan berpuasa pada bulan Ramadan ini.

Wallahu 'alam.


Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus