11 September 2015

Usul Fiqh: Apa itu Dalalah Am?

DALALAH AM

Jumhur ulamak mengatakan lafaz am berfungsi untuk semua makna yang berkaitan dengannya, kecuali apabila ada dalil yang mengkhususkannya atau mengeluarkannya daripada makna umum.

يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ ۖ 

Maksud:
"Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu..."

[Surat An-Nisa': 11]

Ayat ini bersifat umum, sekaligus difahami oleh para Sahabat R.A.hum bahawa anak-anak Rasulullah S.A.W juga berhak mewarisi harta pusaka yang ditinggalkan oleh baginda S.A.W.

Namun, Namun Saidina Abu Bakar As-Siddiq memberitahu mengenai suatu sabda Rasulullah S.A.W:

ما تركناه صدقة

Maksud:
"Apa-apa yang ditinggalkannya  (daripada harta itu) adalah menjadi sedekah...

[Hadith Riwayat Al-Bazzar,  sahih]

Maka dalil daripada As-Sunnah ini mengeluarkan hak anak-anak perempuan Rasulullah S.A.W daripada lafaz am ayat 14 daripada Surah An-Nisa' tersebut.

Kesimpulannya, berhukum berdasarkan satu-satu dalil adalah tidak memadai melainkan perlu melihat dalil-dalil berkaitannya.

Metodologi Istiqra' Maknawi yang gigih dipopularkan oleh guru kami, Ustaz Wan Ji Wan Hussin adalah salah satu pendekatan terbaik dalam memberikan justifikasi hukum pada satu-satu isu berbangkit.

Wallahu 'alam.

#Ulangkaji #UsulFiqh

Usul fiqh: Dalalah Am...

Apabila lepak di restoran mamak sambil ulangkaji ilmu usul fiqh, teringat lepak-lepak dengan Ustaz Wan Ji At-Ta'addudi sambil diajar ilmu usul fiqh di kedai mamak Sungai Buluh, dulu.  

Jumhur ulamak mengatakan lafaz am berfungsi untuk semua makna yang berkaitan dengannya, kecuali apabila ada dalil yang mengkhususkannya atau mengeluarkannya daripada makna umum.

يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ
Maksud:
"Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu..."

[Surat An-Nisa': 11]

Ayat ini bersifat umum, sekaligus difahami oleh para Sahabat R.A.hum bahawa anak-anak Rasulullah S.A.W juga berhak mewarisi harta pusaka yang ditinggalkan oleh baginda S.A.W.

Namun, Namun Saidina Abu Bakar As-Siddiq memberitahu mengenai suatu sabda Rasulullah S.A.W:

ما تركناه صدقة
Maksud:
"Apa-apa yang ditinggalkannya  (daripada harta itu) adalah menjadi sedekah..." [Hadith Riwayat Al-Bazzar,  sahih]

Maka dalil daripada As-Sunnah ini mengeluarkan hak anak-anak perempuan Rasulullah S.A.W daripada lafaz am ayat 14 daripada Surah An-Nisa' tersebut.

Kesimpulannya, berhukum berdasarkan satu-satu dalil adalah tidak memadai melainkan perlu melihat dalil-dalil berkaitannya.

Metodologi Istiqra' Maknawi yang gigih dipopularkan oleh guru kami, Ustaz Wan Ji Wan Hussin adalah salah satu pendekatan terbaik dalam memberikan justifikasi hukum pada satu-satu isu berbangkit.

Wallahu 'alam.

#Ulangkaji #UsulFiqh

Kempen MPSP berkesan, 10 lagi papan tanda 'karikator monyet' akan dipasang

P. David Marshel (kanan) dan M. Satees menunjukkan reka papan tanda baru yang menonjolkan karikator monyet sebagai ikon kempen mencegah aktiviti pembuangan sampah haram, pada sidang media di sini baru-baru ini.
Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Ahli Majlis bagi Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), P. David Marshel berkata, 10 lagi papan tanda kempen menyamakan mereka yang membuang sampah di merata-rata tempat dengan karikator monyet akan dipasangkan di beberapa lokasi yang dikenal pasti.

“Lebih kurang 90 peratus sampah di beberapa kawasan pembuangan sampah haram nampaknya semakin berkurangan apabila papan tanda kontroversi ini dinaikkan di kawasan tersebut.

“Walaupun ada kritikan daripada orang awam dan beberapa pihak media tertentu kononnya papan tanda ini seakan menghina Orang Hutan, tetapi, akhirnya media-media tersebut menyiarkan laporan yang positif, apabila melihat keberkesanan papan tanda kempen ini.

“Kita akan memasang 10 lagi papan tanda seperti ini, dengan menukar gambar monyet kepada karikator monyet sebagaimana disyorkan oleh beberapa pihak, asalkan kempen ini terus memberi kesedaran kepada komuniti kita,” jelas David Marshel pada sidang media di Pejabat Pusat Khidmat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perai, Prof. P. Ramasamy di sini baru-baru ini.

SALAH satu lokasi di Seberang Jaya tidak lagi menjadi tapak pembuangan sampah haram, selepas didirikan papan tanda kreatif sebelum ini.
Menurut David Marshel, Ramasamy yang juga Timbalan Ketua Menteri II, Chow Kon Yeow (Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalulintas dan Tebatan Banjir) dan Dato' Maimunah Mohd. Sharif (Yang di-Pertua MPSP) masing-masing turut memberikan reaksi positif pada gaya kempen kreatif tersebut.

Katanya lagi, Majlis Bandaraya Subang Jaya (MBSJ) dalam lawatan kerjanya ke Seberang Perai baru-baru ini turut memuji kaedah kempen kreatif ini, yang diusahakan melalui MPSP ini.

“Mereka (MBSJ) juga telah meminta kebenaran daripada saya untuk mendirikan papan tanda seumpama di Seberang Perai ini di kawasan pihak berkuasa tempatan mereka, tetapi saya cakap tiada hak cipta terpelihara pada reka papan tanda ini.

“Sesiapa sahaja boleh mengambil reka papan tanda ini, jika mereka berasa ia berkesan untuk mengajak tiap-tiap orang membanteras pembuangan sampah haram,” jelas David Marshel lagi.

Sebelum itu, M. Satees memberitahu bahawa beliau bersama-sama David Marshel akan mengeluarkan peruntukan MPSP masing-masing, untuk membiayai pemajuan 10 papan tanda tersebut, meliputi ketiga-tiga daerah, Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah dan Seberang Perai Selatan.

10 lokasi yang dicadangkan oleh Jabatan Perkhidmatan Perbandaran MPSP, adalah di Taman Desa Damai, Taman Belatok (dekat Nibong Tebal), Taman Seri Kijang, Taman Bukit Minyak, Taman Tangling Jaya, Pusat Perniagaan Sungai Dua, Taman Semilang (dekat Seberang Jaya) serta Jalan Siram, Taman Kerapu dan Kampung Paya (dekat Butterworth).

Interaksi dakwah, keanjalan syariah....

Datang seorang gadis bertanya tentang kewajipan memakai tudung hingga ke paras dada,  maka aku berkata,  "memadai tutup aurat masa nak solat fardu," disebabkan beliau berat untuk solat. 

Apabila gadis itu lazimi solat fardhu,  barulah kukatakan, "lebih cantik pakai tudung hingga ke paras dada walaupun masa kita lunch bersama."

Kaedah fiqh menyebut:

إذَا ضَاقَ الْأَمْرُ اتَّسَعَ

Maksud:
“Apabila sempit sesuatu, maka ia menjadi luaslah”

Wallahu 'a'lam. 

Tidak siar Shaikh Hussein mohon maaf, Guan Eng saman malu Utusan, Berita Harian

KETUA Menteri (tengah) bersama-sama Wong Hon Wai (kiri) dan Chong Eng (kanan) pada sidang media di sini, pagi tadi.


Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng akan mengfailkan saman malu ke atas akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian, gara-gara enggan menyiarkan perkara sebenar mengenai lafaz permohonan maaf sebanyak dua kali daripada Shaik Hussein Mydin, sebelum Penghakiman Persetujuan diumumkan pada 20 Ogos lalu.

"Seolah-olah saya pula menarik saman fitnah itu tanpa syarat, sungguhpun Shaikh Hussein Mydin sebenarnya (melafazkan) dua kali permohonan maaf dengan syarat disiarkan dalam media-media terbabit.

"Nampaknya Utusan Malaysia dan Berita Harian enggan menyiarkan perkara sebenar yang disaksikan oleh Pesuruhjaya Kehakiman  (Y.A. Dato' Nordin Hassan), saya akan mengfailkan saman malu ke atas dua media terbabit," jelas Guan Eng kepada wartawan di sini pagi tadi.

Exco Belia & Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Chong Eng dan Wong Hon Wai (Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri) turut menyertai sidang media itu.

Terdahulu, Guan Eng bersetuju menarik balik saman fitnah yang difailkan di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada bulan Oktober 2012, apabila Shaik Hussein dikatakan bersetuju menarik balik semua tuduhan yang disiarkan di beberapa media sebelum ini.

Bagimanapun, Shaik Hussein yang juga bekas Ketua Pemuda Umno pada sidang media selepas Consent Judgement itu menafikan pula beliau melafazkan permohonan maaf kepada Guan Eng.

Pun begitu, Guan Eng pada sidang media berasingan berharap tindak-tanduk Shaik Hussein yang sebelum ini didakwa berniat jahat itu diharap menjadi teladan kepada pemimpin pembangkang Pulau Pinang yang lain.

Sehari kemudian, Penasihat Undang-Undang Ketua Menteri, Raja Syarafina Raja Shuib dalam satu kenyataan bertulis mendedahkan perkara sebenar berdasarkan salinan Penghakiman Persetujuan berwajib.

Salinan dokumen Penghakiman Persetujuan menyatakan bahawa defender bersetuju menarik balik kenyataan yang dibuat pada 5 Oktober 2012.

Kenyataan itu berbunyi, "Dan saya merasakan dan saya tidak menuduh, saya tidak menuduh, saya berasakan bahawa dia telah mengambil rasuah daripada Dental, Kuala Lumpur International Dental Hospital."

Katanya lagi, "To Chief Minister of Penang, please don't waste our time. We are busy untuk menepati janji. Dia busy untuk menipu. Dia memang tipu."

Dokumen Consent Judgement sama turut menyebut plaintif akan menarik balik tuntutannya ke atas defendan.

Kedua-dua pihak turut bersetuju untuk menanggung kos masing-masing, tidak akan melanjutkan sebarang tindakan baru pada masa depan, berhubung kes berbangkit tersebut.

Shaik Hussein pada 5 Oktober 2012 dilaporkan menuduh Guan Eng sebagai korup, dengan melakukan penipuan serta menerima rasuah daripada Pusat Pergigian Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIDC), yang dikaitkan dengan suatu projek pembangunan bercampur di atas sebidang tanah berhampiran Taman Manggis di Jalan Zainal Abidin.

Guan Eng dalam reaksi spontan memberitahu kenyataan Shaik Hussein itu tidak berdasarkan fakta kebenaran, serta berniat jahat terhadap dirinya.

Sambil mencanangkan tuduhan berunsur fitnah, Shaik Hussein turut berdalih untuk berdialog dengan Guan Eng bagi mencari kebenaran.

Susulan itu, Guan Eng memohon injuksi untuk menghalang Shaik Hussein dan agennya yang lain daripada mengulangi kata-kata fitnah ke atasnya.

Malah, Guan Eng ke Mahkamah Tinggi bersama-sama peguamnya, Jagdeep Singh Deo (kini Exco Perancangan Bandar & Desa dan Perumahan) untuk memfailkan saman fitnah tersebut, menuntut saman ganti rugi, kos serta kenyataan terbuka disiarkan di semua media arus perdana.

Selepas memfailkan saman, Guan Eng memberitahu wartawan dalam sidang media di luar mahkamah, jika beliau tidak mengambil tindakan mahkamah, isu tersebut akan dieksploitasi oleh Barisan Nasional (BN) untuk memburukkan imejnya serta Kerajaan Negeri.

Selepas beberapa kali sesi perbicaraan dalam tempoh hampir tiga tahun, akhirnya kes tersebut diselesaikan secara Penghakiman Persetujuan.


Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus