21 April 2018

PAS sakit hati Dr Rozaimi sentuh isu Presiden PAS ponteng sidang Parlimen



_facebook | Ini status Facebook saya, sebagai respons pada ulasan Dr. RORA di portal berita Malaysiakini.

Waktu saya masih dalam Pan Malaysian Islamic Party dulu, saya pernah saling berbeza pendapat dengan seorang Naqib (mentor dakwah) kanan dalam Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM).

Masih saya ingat, beliau, bergelar “Dr.” memberi pendapat bahawa parti Islam ketika itu mengemukakan idea Kerajaan Perpaduan kerana tahaluf siyasi (muafakat politik) Pakatan Rakyat membabit DAP tidak menjadikan Melayu dan Islam dominan jika UMNO BN tumbang di Putrajaya kelak.

Lagi pun, dalihnnya lagi, memang ada beberapa dalil larangan di dalam Al-Quran terhadap umat Islam berkawan dengan Kafir. 

Seloroh saya waktu itu, “memang dalam Al-Quran ada larangan Yahudi dan Nasrani tidak akan meredai sehinggalah umat Islam ikut jalan keagamaan mereka, tapi Rasulullah S.A.W. berkawan dengan tiga puak Yahudi dan sepuak Majusi sampai tubuh Negara Demokratik Moden Madinah. 

“Kita (Pan Malaysian Islamic Party) berkawan dengan ‘DAP Cina Kapiaq’ pun dah lemah otak, apa pemimpin Islam ini memang lemah otak ke?”

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus